IP-Tracking: Welke bedrijven kijken er op mijn website en wat kan ik ermee?

 In Blog

U hebt een prachtige site, wellicht onlangs nog vernieuwd, maar hoe werft u nu daadwerkelijk nieuwe klanten via die website? Wie bekijkt überhaupt uw site en is dit wel de juiste doelgroep die ook uw producten en diensten kopen?

De LeadMarketeer helpt u een antwoord te vinden op deze vragen.

Met de software van LeadMarketeer identificeren wij automatisch de bedrijven die uw website bezoeken.  De informatie die deze potentiele klanten op uw website achterlaten kunt u vervolgens gebruiken om hen doelgericht te benaderen.

Wie kijkt er op mijn website?
De LeadMarketeer herkent bedrijven op basis van hun ip-adres en vertelt dus exact welke bedrijven uw website bezocht hebben. Dagelijks of wekelijks krijgt u o.a. informatie over het aantal bezoekers, de exacte naam van de bedrijven, de contactgegevens, de bezoeksduur, de bezochte pagina’s, de herhaalde bezoeken, interesses, het LinkedIn profiel, etc. Deze gegevens zijn voor u beschikbaar op een overzichtelijk online dashboard en worden desgewenst automatisch per mail toegezonden of direct in uw CRM systeem geïmporteerd.

Dankzij deze waardevolle informatie weet u waar uw potentiële klant in geïnteresseerd is. Dat betekent dat u gericht per mail of telefonisch het websitebezoek op kunt volgen om uw sales te vergroten.

Waarom is IP-tracking zo waardevol?
Het sterke punt van IP-tracking is dat contactgegevens van zakelijke websitebezoekers, die zelf niet actief informatie hebben achtergelaten, boven water komen. Diverse redenen verklaren waarom bezoekers geen gegevens achterlaten, bijvoorbeeld door tijdsgebrek, vereist aanvullend intern overleg, eerst nog vergelijken met andere aanbieders. Dat wil dus niet zeggen dat de bezoeker niet geïnteresseerd is in uw diensten of producten. Integendeel. Een bezoeker die terugkeert op de site of uw site langdurige heeft bezocht, heeft duidelijk een concrete vraag. Aan u de taak om hem te helpen en een vertrouwensband op te bouwen. Zo vergroot u de kans op verkoop.

Met ip-tracking geeft u uw bezoeker een gezicht en leert u zijn interesseprofiel kennen. Uit het surfgedrag op uw website kunt u bovendien het koopgedrag van de betreffende zakelijke bezoeker herleiden.

Alleen relevante leads
De LeadMarketeer herkent het overgrote deel van alle bedrijven, dat uw website bezoekt. Dit limiteren we niet tot de eerste 100 of 500 bezoekers. U krijgt van ons alle geïdentificeerde bedrijven in een duidelijk te begrijpen overzicht. Met de software van de LeadMarketeer filtert u zelf, of met onze hulp, de meest interessante leads uit deze lijst.

Maar dan is natuurlijk nog de vraag wat een relevante potentiële klant is. Immers binnen hetzelfde bedrijf hebben verschillende afdelingen andere behoeftes. Iedere gebruiker van de LeadMarketeer software kan daarom zelf zijn eigen ideale klant samenstellen en zijn zoekopdracht met de gewenste sorteringen en filters opslaan voor toekomstig hergebruik. We sturen naar iedere medewerker dus een lijst met de voor hem of haar meest interessante leads. Op deze manier levert het LeadMarketeer abonnement optimaal resultaat op.

Voor nieuwe EN bestaande klanten
Het identificeren van websitebezoekers is niet alleen interessant voor het werven van nieuwe klanten, het herkennen van bestaande klanten is zeker zo waardevol. U herkent namelijk ook nieuwe behoeftes bij die bedrijven met wie u al een goede relatie onderhoudt. Direct kunnen inspelen op nieuwe interesses, biedt nieuwe verkoopkansen. De LeadMarketeer ondersteunt u dus ook bij relatiebeheer en het vergroten van uw omzet uit bestaande klanten.

De LeadMarketeer biedt u de mogelijkheid om alerts in te stellen. Dat betekent dat u een waarschuwing krijgt op het moment dat er een belangrijke klant op uw website is geweest. De waarschuwing komt automatisch binnen bij de verantwoordelijke accountmanager. Misschien wenst de klant meer informatie om te vergelijken of wil hij een nieuw product kopen. Wat de reden ook mag zijn, meer data is essentieel om uw klanten beter te kennen.

Wat kan ik ermee?
De gegevens uit ip-tracking maken het mogelijk om de meest interessante websitebezoekers (leads) telefonisch of per e-mail op te volgen om zo de kansen op verkoop van uw producten en diensten te verhogen. Het doel is om nieuwe klanten te werven en de nieuwe behoeftes van bestaande klanten te herkennen. Bovendien krijgt u een beter inzicht in uw doelgroep waardoor u gerichter kunt adverteren binnen Google, Facebook, LinkedIn en andere sociale media om verkeer naar uw website te leiden.

Hoe vind ik de juiste contactpersoon?
De LeadMarketeer identificeert bedrijven en geen individuele medewerkers. Dit is technisch niet mogelijk, maar zou daarbij een inbreuk op de privacy zijn. Om uw opvolging zo effectief mogelijk te laten verlopen, is het hebben van de juiste contactpersoon echter essentieel. Daarom toont de LeadMarketeer u in veel gevallen ook het LinkedIn profiel van de geïdentificeerde bedrijven. Binnen LinkedIn kunt u vervolgens afleiden welke medewerker voor welke afdeling verantwoordelijk is. Zo kunt u zelf bepalen wie u het beste kunt benaderen.

Met hulpmiddelen als Hunter.io, Clearbit en Headreach of door eenvoudigweg te zoeken in Google of op social media, kunt u in veel gevallen de mailadressen van uw contactpersonen achterhalen.

Alle voordelen op een rijtje
Voor alle duidelijkheid nog even alle voordelen van ip-tracking op een rij:

  • Lead generatie – door identificatie van bedrijven die uw website bezoeken maar nog geen contact hebben opgenomen;
  • Verbeterde ROI voor inbound marketing – door meer bezoekers te converteren waarvoor u zo hard gewerkt hebt om deze binnen te halen op uw website;
  • Verhoogd rendement uit Adwords en andere kanalen – door bezoekers waarvoor u betaalt te identificeren en op te volgen;
  • Doelgerichtere marketing campagnes – door doelgroepen specifieker te benaderen op basis van hun interesses en affiniteiten in de diverse stadia van de customer journey;
  • Geef uw salesteam een boost – door dagelijks nieuwe kwalitatieve leads aan te leveren.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken